U wilt reclame gaan maken. Een goed doordacht plan is opgebouwd uit verschillende fases.
Nul-fase: Waarom gaan we aan reclame doen? Weet waarom u kiest voor reclame in plaats van andere vormen van marketingcommunicatie.
Fase 1: Wie? Markt, doelgroep.
Fase 2: Wat? De reclameboodschap in concreto; opstellen van het copyplatform.
Fase 3: Wanneer? Bepalen van de periode/tijdstippen.
Fase 4: Waar? Mediatypen en mediakeuze: gedrukte media, tv, radio, projectie, buitenobjecten, etc.
Fase 5: Hoe? De concrete vorm en uitwerking van de reclameboodschap.
Fase 6: Waarin, wanneer en hoe vaak? Mediaselectie en vaststelling van de inschakelingsvariabelen (kleurgebruik, frequentie, positie en interval).
Fase 7: Hoe precies? De definitieve copy en artwork.
Fase 8: Met welk effect? Gerelateerd aan de geformuleerde reclamedoelstelling.