Stramien reclameplan

U wilt reclame gaan maken. Een goed doordacht plan is opgebouwd uit verschillende fases.

 

Nul-fase: Waarom gaan we aan reclame doen? Weet waarom u kiest voor reclame in plaats van andere vormen van marketingcommunicatie.

Fase 1: Wie? Markt, doelgroep.

Fase 2: Wat? De reclameboodschap in concreto; opstellen van het copyplatform.

Fase 3: Wanneer? Bepalen van de periode/tijdstippen.

Fase 4: Waar? Mediatypen en mediakeuze: gedrukte media, tv, radio, projectie, buitenobjecten, etc.

Fase 5: Hoe? De concrete vorm en uitwerking van de reclameboodschap.

Fase 6: Waarin, wanneer en hoe vaak? Mediaselectie en vaststelling van de inschakelingsvariabelen (kleurgebruik, frequentie, positie en interval).

Fase 7: Hoe precies? De definitieve copy en artwork.

Fase 8: Met welk effect? Gerelateerd aan de geformuleerde reclamedoelstelling.